Komt uw e-mail niet aan bij de gemeente Winterswijk?

Bekijk dan hier hoe u uw instellingen kunt aanpassen aan de mailstandaarden.

Wanneer uw e-mailbericht niet aankomt dan komt dat zeer waarschijnlijk doordat u of uw organisatie de mailstandaarden niet juist heeft ingericht. De gemeente Winterswijk volgt de verplichte beveiligingsstandaarden voor de publieke sector (waaronder Sender Policy Framework, SPF), zodat wij als ontvanger betrouwbare e-mails van phishingmails of spam kunnen onderscheiden. Uw actie is nodig om ervoor te zorgen dat wij uw e-mail voortaan veilig kunnen ontvangen.

Pas uw mailstandaarden aan

Om te voorkomen dat uw e-mailbericht door ons als phishing of spam wordt gezien, dient u uw instellingen aan te passen aan de mailstandaarden. Mail die daaraan niet voldoet, wordt per 1 juli 2021 geweigerd. U ontvangt een melding daarvan in uw mailbox. Om te controleren of de mailstandaarden voor uw organisatie juist zijn ingericht kunt u de volgende websites raadplegen:

Wij verwijzen u daarnaast naar de afdeling systeembeheer in uw organisatie voor meer informatie en/of ondersteuning bij het correct instellen van de mailstandaarden.

SPF-record ontbreekt, hoe maak ik deze?

De meest voorkomende reden waarom e-mail geweigerd wordt, is het ontbreken van een SPF-record. In dit record wordt aangegeven welke partijen uit naam van uw organisatie e-mail mogen versturen. Ook komt het voor dat het SPF-record niet volledig is. Bijvoorbeeld wanneer een (nieuwe) cloud-partij wordt gebruikt, maar deze niet bevoegd is om uit naam van uw organisatie e-mail te versturen. Wenst u verdere uitleg over SPF? Bekijk dan het artikel SPF records - waarom en wat is het?

De mailstandaarden, waaronder SPF, staan al jaren op de lijst met verplichte open standaarden voor de gehele publieke sector. Ook  adviseert het Nationaal Cyber Security Centre gemeenten genoemde mailstandaarden in te zetten.