Marktontmoeting Circulair Inkopen van kantoorinrichting in Apeldoorn

Op woensdag 16 mei 2018 organiseert de gemeente Winterswijk samen met nog vele andere partijen een Marktontmoeting Circulair Inkopen van losse en vaste inrichting en maatwerkmeubilair. De Marktontmoeting zal plaatsvinden in Apeldoorn.

Transitie naar circulaire inrichting

De vraag die centraal staat voor de Marktontmoeting Circulair Inkopen van kantoorinrichting is hoe we de transitie naar een daadwerkelijk circulaire kantoorinrichting kunnen versnellen. Er zijn in de afgelopen jaren al meerdere circulair ingestoken inkooptrajecten geweest in Nederland. Hierbij zijn mooie resultaten behaald op het gebied van o.a. reuse, refurbish, én experimenten met circulaire verdienmodellen, zoals het betalen voor gebruik in plaats van inzet.

Het gaat hierbij om het kijken naar producten en naar alle materialen en grondstoffen die je niet kunt zien in een product, maar die wel nodig zijn geweest om dat product te maken; bijvoorbeeld naar kolen voor energie, water voor allerlei processen en vruchtbare grond voor het verbouwen van grondstoffen, enz.

Daarnaast kijken we naar mensen. Wat zijn de werkomstandigheden? Is er sprake van kinderarbeid of mensenhandel? Hoe wordt een gebied achtergelaten na het winnen van grondstoffen? We noemen dat social fairness.

Kortom: de gehele keten wordt in de inkooptrajecten meegenomen: Mensenrechten! Grondstoffen! Erg belangrijk, want een circulaire economie begint niet bij ‘gebruik’ en stopt niet bij ‘hergebruik’.

Programma en aanmelden

De Marktontmoeting  Circulair Inkopen van kantoorinrichting is voor leveranciers voor kantoorinrichting, maatwerkmeubilair, vloerafwerking en binnenwanden. Daarnaast is dit ook erg interessant voor het bestuur, managementteam en budgethouders van de Achterhoekse gemeenten die willen weten hoe zij concreet op een circulaire manier kunnen inkopen.

Wanneer: woensdag 16 mei 2018 vanaf 12:00 uur (inloop) tot maximaal 18:00 uur.
Waar: Politie Academie, Arnhemseweg 348, 7334 AC Apeldoorn.
Aanmelden: Vanwege het beveiligingsprotocol op het terrein worden alleen deelnemers toegestaan die zich aangemeld hebben door een e-mail te sturen aan: liesje@rendemint.nl. Een geldig legitimatiebewijs is verplicht.
Meer informatie: lees de flyer (pdf, 238Kb) die door de samenwerkende overheidsorganisaties is gemaakt.

Aanleiding en samenwerkende organisaties

De indirecte aanleiding voor deze marktontmoeting is een aantal concrete inkooptrajecten bij een aantal overheidsorganisaties:

  • De Nationale Politie is in voorbereiding voor de organisatie-brede aanbesteding van meubilair in 2019;
  • Gemeente Bronckhorst start dit jaar met een aanbesteding voor bureaustoelen;
  • Gemeente Winterswijk start dit jaar met aanbestedingen voor inrichting;
  • Gemeente Zwijndrecht en Hardinxveld - Giessendam starten elk in 2019 met een aanbesteding van bureaustoelen;
  • Oude IJsselstreek start een aanbesteding voor inrichting.

Deze gemeenten organiseren samen deze Marktontmoeting in Apeldoorn.

Uitgelicht