Trekt u op tijd aan de bel als werkende mantelzorger?

Er komen steeds meer mantelzorgers. Als gemeente hebben we de taak om u als mantelzorger te ondersteunen. Zorgt u lange tijd voor iemand in uw omgeving, die ziek of hulpbehoevend is?

Dan heeft dit vaak grote gevolgen voor uw dagelijks leven, zeker wanneer u deze zorg combineert met een baan. Hoe vindt u een goede balans tussen betaald werk en zorg? We geven u graag drie praktische tips.

Tip 1: informeer uw collega’s en leidinggevende

Zo ontstaat er meer begrip voor uw situatie. Bijna één op de zes werknemers combineert werk met zorgtaken. In de zorgsector doet zelfs één op de vier werknemers dit. U staat dus niet alleen. Praat over uw wensen en vraag bijvoorbeeld naar de mogelijkheden om op andere tijden te werken, overuren op te sparen of thuis te werken. Hoe eerder u samen oplossingen vindt, hoe prettiger dat voor u beiden is.

Tip 2: maak gebruik van een verlofregeling

Als werkende mantelzorger heeft u recht op zorgverlof. In uw cao staan hierover soms afwijkende afspraken of voorwaarden. In dat geval gaat de cao boven de wettelijke regeling, ook als deze cao nadeliger voor u is. Uw afdeling personeelszaken kan u hier meer over vertellen.

Tip 3: vraag VIT-hulp bij mantelzorg om advies

De mantelzorgconsulent van VIT-hulp bij mantelzorg, Marjan Roerdinkveldboom, denkt graag met u mee en geeft gratis advies. Wat kan zij voor u doen? Bijvoorbeeld:

  • helpen bij het vinden van een betere balans tussen werk en privé;
  • praktische tips geven die uw mantelzorgtaken verlichten;
  • extra hulp voor u aanvragen;
  • oplossingen zoeken voor het overdragen van regeltaken.

Wilt u meer weten?

U bereikt VIT-hulp bij mantelzorg op werkdagen van 9.00 tot 15.00 uur op telefoonnummer (0544) 82 00 00. U bent ook van harte welkom op ons inloopspreekuur voor mantelzorg, iedere vrijdagochtend van 9.00 tot 10.30 uur bij De Post, Balinkesstraat 4 in Winterswijk.

Extra informatie:

 

Uitgelicht