Identiteitskaart

Een identiteitskaart vraagt u aan bij de gemeente. Maak hiervoor een afspraak. U betaalt de identiteitskaart bij de aanvraag. Na 5 werkdagen kunt u uw identiteitskaart afhalen.

Maak een afspraak

U moet persoonlijk aanwezig zijn bij het aanvragen en het ophalen van het ID-kaart, ook uw kinderen.

Meenemen

  • Alle paspoorten en ID-kaarten die u heeft, ook als ze verlopen zijn.
  • Een recente pasfoto die voldoet aan de eisen.
  • Geld of een bankpas. U betaalt de ID-kaart direct bij de aanvraag.

Aanvullend voor kinderen jonger dan 12 jaar:

  • Een ingevulde en ondertekende Verklaring toestemming reisdocument minderjarige (pdf, 82 KB). Dit is een schriftelijke toestemming van beide ouders of van degene die het gezag heeft.
  • Een origineel geldig identiteitsbewijs van beide ouders of van degene die het gezag heeft.
  • Kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag van hun ID-kaart.

Afhalen

  • Na 5 werkdagen kunt u de IDikaart ophalen op het gemeentekantoor. U hoeft voor het afhalen geen afspraak te maken. U ontvangt een WhatsApp-bericht als de ID-kaart bij ons binnengekomen is.
  • Neemt u het afhaalbewijs mee en het eventueel nog in te leveren oude reisdocument.

Kosten

Product Prijs
Identiteitskaart vanaf 18 jaar € 56,00
Identiteitskaart vanaf 18 jaar, spoedaanvraag € 104,60
Identiteitskaart tot 18 jaar € 29,00
Identiteitskaart tot 18 jaar, spoedaanvraag € 77,60

Kinderen

  • Kinderen moeten een eigen identiteitsbewijs hebben (paspoort of identiteitskaart).
  • Reist u met uw kinderen naar het buitenland en heeft u een andere achternaam dan zij? Dan kan dit problemen opleveren bij de paspoortcontrole op het vliegveld. U heeft een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent, of het ouderlijk gezag hebt. Informatie hierover vindt u op de www.defensie.nl.

Spoedaanvraag

Heeft u uw nieuwe identiteitskaart snel nodig? Doe dan een spoedprocedure. Vraag de identiteitskaart vóór 14.00 uur aan, dan kunt u het de volgende werkdag vanaf 9.00 uur afhalen. Een spoedaanvraag kost € 48,60 extra.

Kwijt of gestolen

  • U kunt direct een nieuwe ID-kaart aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring vermissing reisdocument bij de gemeente. U heeft hiervoor DigiD nodig.
  • Bij diefstal of beroving adviseren wij om ook aangifte te doen bij de politie. Dit is niet verplicht maar kan handig zijn voor uw verzekering of voor strafrechtelijk onderzoek door justitie.
  • Vindt u uw oude ID-kaart terug? Lever dit dan in bij uw gemeente. Deze ID-kaart is namelijk niet meer geldig.
  • Verliest u uw ID-kaart in het buitenland? Doe dan aangifte bij de politie ter plaatse.
  • Wilt u vermissing van het reisdocument van uw kind doorgeven? Dan geldt het volgende:
    • Als uw kind jonger is dan 12 jaar, dan kunt u de vermissing doorgeven via het digitale formulier met uw eigen DigiD.
    • Als uw kind ouder is dan 12 jaar, dan kunt de vermissing niet via uw eigen DigiD doorgeven. U kunt de vermissing dan aan de balie van het gemeentekantoor doorgeven.
    • Kinderen vanaf 12 jaar kunnen zelf aangifte van vermissing doen. Dit kan digitaal (dus met DigiD van het kind) of aan de balie.

Op de website van de Rijksoverheid vindt u meer informatie over wat u moet doen als u uw paspoort kwijt bent.

ID-kaart gevonden door iemand anders?

Heeft iemand uw ID-kaart als gevonden voorwerp bij de gemeente ingeleverd? Dan wordt de ID-kaart vernietigd en krijgt u deze niet terug. Ook als u de vermissing nog niet heeft gemeld bij de gemeente. Voor de veiligheid is deze kaart niet meer geldig. U moet dan een nieuwe ID-kaart aanvragen.

Vermelden naam partner op ID-kaart

U kunt de naam van uw partner vermelden op uw ID-kaart als u getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt.

Meer informatie

 

Uitgelicht