Chatten nieuwe mogelijkheid voor advies over huiselijk geweld

Alle 26 Veilig Thuis organisaties in Nederland kennen nu de mogelijkheid om met hen te chatten.

Chatfunctie ingevoerd bij Veilig Thuis

Debbie Maas, voorzitter van het Landelijk Netwerk Veilig Thuis: “Veilig Thuis is sinds de start in 2015 telefonisch altijd bereikbaar. Maar bellen kan soms lastig zijn als je te maken hebt met huiselijk geweld of kindermishandeling. Zeker in deze periode dat we meer met elkaar thuis zijn, willen wij een extra mogelijkheid bieden om contact op te nemen met Veilig Thuis. Vandaar dat wij het initiatief hebben genomen om ook via de chat bereikbaar te zijn.”

100 procent anoniem

De chat is bedoeld voor mensen die zelf te maken hebben met huiselijk geweld of kindermishandeling en voor omstanders. Het chatten met Veilig Thuis kan 100 procent anoniem. Het chatgesprek is niet te herleiden naar een persoon. Via de chat kan overigens geen officiële melding worden gedaan, laat Veilig Thuis weten. Debbie Maas: “Daarvoor zijn meer gegevens nodig dan we via de chat uitwisselen. Tijdens het chatten zal Veilig Thuis - als dat gewenst is - helpen bij het formuleren van een melding waarbij acties om het geweld te stoppen altijd in afstemming worden gedaan.”
De landelijke chatfunctie bij Veilig Thuis is een pilot. Debbie Maas: “Tijdens deze periode van de corona-maatregelen kijken we naar het gebruik van de chat. Na evaluatie beoordelen we dan of we de chat in de lucht moeten en kunnen houden.”

Via de website

Vanaf 28 mei kunnen mensen dus ook via de websites van de diverse Veilig Thuis organisaties en via https://veiligthuis.nl/ bij het advies- en meldpunt terecht met hun vragen over huiselijk geweld en kindermishandeling. De chat is overal in het land op alle werkdagen van 9 tot 17 uur bemenst. Het landelijke telefoonnummer 0800-2000 voor advies en meldingen is 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar.