‘Maak het oplichters niet te makkelijk’

Deze maand besteden we aandacht aan de campagne ‘Maak het oplichters niet te makkelijk’ van het ministerie van Justitie en Veiligheid in samenwerking met andere partijen. Deze week leest u tips om Bankhelpdeskfraude en Spoofing (u wordt gebeld door iemand die zich voordoet als een medewerker van de bank) te voorkomen.

Maak nooit zomaar geld over

Wordt er gevraagd om geld? Denk eerst goed na of dat wel klopt. Twijfelt u? Als u gebeld wordt, hang op. Als u een e-mail of berichtje krijgt, verwijder het. Klik niet op de link. Krijgt u opeens een berichtje via WhatsApp met de vraag om geld? Bijvoorbeeld van uw kind of een vriend. Zorg dat u zeker weet dat het berichtje van uw (klein)kind of vriend(in) komt! Bijvoorbeeld door te bellen. Niet gebeld = geen geld.

Geef nooit uw inloggegevens af, zoals een wachtwoord of pincode

Oplichters doen net of ze een bank, computerbedrijf, of gemeente zijn en vragen om uw inloggegevens, zoals uw wachtwoord of pincode. Geef niemand uw inloggegevens. Niet aan de telefoon, niet aan de deur, niet per e-mail, SMS of WhatsApp. Kijk voor meer tips over veilig bankieren op www.veiligbankieren.nl.

Wilt u meer informatie of hulp?

Bekijk dan de website www.maakhetzeniettemakkelijk.nl U vindt hier praktische tips en voorlichtingsfilmpjes. Ook kan Claudia Bosscher van het Sociaal Team de Post u verder helpen. Zij is telefonisch bereikbaar op (06) 127 213 85 of via  e-mail cbosscher@winterswijk.nl

EVERY POSTER SENIOREN EN VEILIGHEID LR