Onderscheiding voor Naomi van Nuenen na heldendaad

Naomi van Nuenen (10) uit Winterswijk heeft vrijdag een onderscheiding van de Stichting Carnegie Heldenfonds gekregen. In januari vorig jaar redde zij haar moeder na een zware epilepsieaanval in het centrum van Winterswijk.

Burgemeester Joris Bengevoord  reikte de onderscheiding vrijdag in het bijzijn van haar ouders aan Naomi uit op openbare basisschool Bargerpaske.

Epilepsieaanval
Op 11 januari 2019 was de toen 9-jarige Naomi met haar moeder Mariska aan het shoppen in het centrum van Winterswijk toen zij zag dat haar moeder een insult kreeg. Naomi waarschuwde direct het winkelpersoneel van Klaas Vaak Bedtextiel in de Ratumsestraat. Samen hebben zij de moeder van Naomi naar binnen gebracht. Op aanwijzing van Naomi is de moeder neergelegd en heeft zij 112 en haar vader gebeld. De moeder bleek een zwaar epileptisch insult te hebben.

Dankzij het alerte en doortastende optreden van Naomi was de hulpverlening snel ter plaatse en heeft zij het leven van haar moeder gered. Het bestuur van de Stichting Carnegie Heldenfonds heeft besloten Naomi voor deze heldendaad te onderscheiden met een ‘loffelijk getuigschrift’ en een zilveren sieraad als herinneringsgeschenk.

Stichting Carnegie Heldenfonds
Het Carnegie Heldenfonds dankt zijn naam aan de Amerikaanse filantroop Andrew Carnegie. Hij richtte het Carnegie Heldenfonds op in Amerika, Canada, Zweden, Noorwegen, Denemarken, Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Italië en Schotland. Het Carnegie Heldenfonds is opgericht met als doel het verlenen van onderscheidingen en beloningen aan mensen die met gevaar voor eigen leven iemands leven hebben gered of dat hebben geprobeerd te doen. De stichting beloont ook jongeren tot 18 jaar die zonder gevaar voor eigen leven het leven van anderen hebben gered of pogingen hebben ondernomen dat te doen, dan wel zonder gevaar voor eigen lijf en goed voor een ander in de bres zijn gesprongen.

Onderscheiding Naomi van Nuenen
Burgemeester Bengevoord, Naomi en haar vader Chris van Nuenen.