Identiteitskaart

Direct regelen

U kunt uw identiteitskaart aanvragen bij de gemeente waarin u woont. Een identiteitskaart is 10 jaar geldig als u bij de aanvraag 18 jaar of ouder bent, of 5 jaar als u bij de aanvraag jonger bent dan 18 jaar.

Aanvragen

Iedereen moet persoonlijk aanwezig zijn bij het aanvragen en het ophalen van de identiteitskaart, dus ook (jonge) kinderen. Na 5 werkdagen kunt u uw nieuwe identiteitskaart ophalen.

Meenemen

  • Alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) die u heeft, ook als deze verlopen zijn.
  • Indien jonger dan 12 jaar: ingevuld formulier toestemming reisdocument minderjarige en legitimatiebewijs van beide ouders (of van degene die het gezag heeft over het kind). Als de ouders meekomen naar de gemeente, kunnen ze het formulier ter plekke invullen.
  • 1 pasfoto. De vakfotograaf kent de vereisten voor een pasfoto.
  • Geld: u betaalt de identiteitskaart bij de aanvraag met pin of contant.

Kosten

  • Bent u jonger dan 18 jaar? Dan kost een identiteitskaart € 28,00.
  • Bent u ouder dan 18 jaar? Dan bedragen de kosten € 50,00.
  • Heeft u met een spoed een nieuwe identiteitskaart nodig dan komen hier extra (spoed) kosten bovenop. Deze bedragen € 47,30.

Kinderen

  • Kinderen moeten een eigen reisdocument hebben (paspoort of Nederlandse identiteitskaart).
  • Wilt u een identiteitskaart aanvragen voor uw minderjarige kind? Dat kan al vanaf de geboorte. Kinderen van elke leeftijd mogen een eigen identiteitskaart hebben.
  • Heeft u als ouder een andere achternaam dan uw kind(eren) of reist u als docent met studenten die jonger zijn dan 18 jaar? Dan kunt u problemen krijgen bij de persoonscontrole op een luchthaven als u alleen met uw kind(eren) reist. Sommige landen eisen een verklaring waaruit blijkt dat de meereizende volwassene ook daadwerkelijk de ouder of gezaghouder is. Informatie hierover vindt u op de website van het ministerie van Defensie.
  • Iedereen die medische zorg ontvangt, moet zich kunnen identificeren met een geldig identiteitsbewijs. Dit geldt voor iedereen, dus ook voor kinderen. De identificatieplicht geldt in de gehele zorgsector.

Spoedaanvraag

Heeft u uw nieuwe identiteitskaart sneller nodig? Maak dan gebruik van de spoedprocedure. Vraag de identiteitskaart vóór 14.00 uur aan, dan kunt u het de eerstvolgende werkdag vanaf 9.00 uur afhalen. Hiervoor moet u wel meer betalen (€ 47,55).

Identiteitsbewijs verloren of gestolen?

Vanaf 1 november 2016 kunt u dit digitaal melden bij de gemeente door middel van het formulier 'Verklaring vermissing reisdocument'. U heeft hiervoor uw DigiD nodig.

Wanneer wel naar de politie?

Bij diefstal, zakkenrollerij, een overval en andere misdrijven is het verstandig om ook aangifte te doen bij de politie.

Fraude wordt streng aangepakt

Misbruik van identiteitsdocumenten is namelijk verboden. Soms wordt een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart onterecht als vermist of gestolen opgegeven. Mensen gebruiken deze documenten om zich als een ander voor te doen. Dit is een misdrijf. Om fraude te voorkomen controleert de medewerker van de gemeente uw melding van vermissing of diefstal. Bij vermoeden van misbruik of fraude verwijst de gemeente u door naar de politie voor nader onderzoek.