Als u geen vast woonadres in Nederland hebt, kunt u een briefadres aanvragen. Op dat adres ontvangt u tijdelijk uw post. U vraagt een briefadres aan op het gemeentekantoor. Maakt u daarvoor een afspraak.

Een briefadres is een adres waar u tijdelijk uw post ontvangt als u geen vast woonadres hebt. Op het briefadres ontvangt u officiële post van de overheid, zoals een stempas voor verkiezingen en brieven van de Belastingdienst.
U kunt geen briefadres hebben op een adres waarop niemand is ingeschreven, op een postbusnummer of bij een bedrijf.
Bent u dakloos of thuisloos, neem dan contact op met sociaal team De Post(externe link).

Voorwaarden en termijnen

U kunt een briefadres aanvragen in de volgende gevallen:

  • U moet een korte periode overbruggen tussen twee woonadressen in.
  • U bent dakloos of thuisloos.
  • U woont in een zorginstelling, gevangenis of een blijf-van-mijn-lijfhuis.
  • U gaat tijdelijk naar het buitenland en wilt een adres in Nederland houden. Dit kan alleen als u korter dan 8 maanden weggaat.
  • U bent korter dan 2 jaar in het buitenland en vaart voor uw beroep op een schip dat de thuishaven in Nederland heeft.
  • U bent internationaal vrachtwagenchauffeur.
  • U bent een expat en heeft geen woonadres in Nederland.

Het verschilt per situatie hoe lang een briefadres geldig is(externe link). De einddatum van uw briefadres staat in de brief die u krijgt als uw briefadres is goedgekeurd. Wilt u het briefadres na de einddatum blijven gebruiken, dan doet u een nieuwe aanvraag voordat de datum verloopt. U krijgt hier geen bericht van.

Briefadres bij familie, vriend of kennis

Als briefadres geeft u het adres van een familielid, vriend of kennis op. Deze ontvangt tijdelijk uw post en zorgt ervoor dat u uw post krijgt.
Voor het aanvragen van een briefadres bij de gemeente komt u langs op het gemeentekantoor. U moet hiervoor telefonisch een afspraak met ons maken (0543) 543 543.

Meenemen naar de afspraak

Na uw aanvraag

U krijgt binnen 4 weken per post bericht of uw briefadres is goedgekeurd of niet. U ontvangt de brief op het adres dat u als briefadres hebt opgegeven.

Briefadres als u in een (zorg)instelling verblijft

Woont u in een zorginstelling of een andere instelling, zoals een gevangenis? Dan kunt u een briefadres aanvragen bij een familielid, vriend of kennis. 

Aanvragen

Stuur de volgende documenten op:

Mail de documenten naar gemeente@winterswijk.nl, geef ze af bij de balie van het gemeentekantoor of stuur ze op naar:

Gemeente Winterswijk
Team Burgerzaken
Antwoordnummer 46
7100 VB Winterswijk

Na uw aanvraag

U krijgt binnen 4 weken per post bericht of uw briefadres is goedgekeurd of niet. U ontvangt de brief op het adres dat u als briefadres hebt opgegeven.

Als u niemand voor een briefadres heeft

Woont u niet in een (zorg)instelling en kunt u geen briefadres bij een familielid, vriend of kennis krijgen? Dan kunt u een briefadres op het adres van de gemeente krijgen. Dit briefadres geldt voor 3 maanden.

Aanvragen

Voor het aanvragen van een briefadres bij de gemeente komt u langs op het gemeentekantoor. U moet hiervoor telefonisch een afspraak met ons maken (0543) 543 543.

Meenemen naar de afspraak

Kosten 

Een briefadres aanvragen is gratis.

Briefadres niet meer nodig

Heeft u weer een vast woonadres? Geef uw nieuwe adres zo snel mogelijk door aan de gemeente waar u gaat wonen. Als dat in Winterswijk is, kijk dan op pagina Verhuizen. Uw briefadres vervalt automatisch.

Meer informatie

Meer informatie vindt u in de beleidsregels briefadres(externe link).

Heeft u nog vragen, mail of bel ons dan gerust: