Briefadres aanvragen
Als u geen vast woonadres in Nederland hebt, kunt u een briefadres aanvragen. Op dat adres ontvangt u tijdelijk uw post. U vraagt een briefadres aan op het gemeentekantoor. Maakt u daarvoor een afspraak.
Een briefadres is een adres waar u tijdelijk uw post ontvangt als u geen vast woonadres hebt. Op het briefadres ontvangt u officiële post van de overheid, zoals een stempas voor verkiezingen en brieven van de Belastingdienst.
U kunt geen briefadres hebben op een adres waarop niemand is ingeschreven, op een postbusnummer of bij een bedrijf.
Bent u dakloos of thuisloos, neem dan contact op met sociaal team De Post(externe link).
Voorwaarden en termijnen
U kunt een briefadres aanvragen in de volgende gevallen:
- U moet een korte periode overbruggen tussen twee woonadressen in.
- U bent dakloos of thuisloos.
- U woont in een zorginstelling, gevangenis of een blijf-van-mijn-lijfhuis.
- U gaat tijdelijk naar het buitenland en wilt een adres in Nederland houden. Dit kan alleen als u korter dan 8 maanden weggaat.
- U bent korter dan 2 jaar in het buitenland en vaart voor uw beroep op een schip dat de thuishaven in Nederland heeft.
- U bent internationaal vrachtwagenchauffeur.
- U bent een expat en heeft geen woonadres in Nederland.
Het verschilt per situatie hoe lang een briefadres geldig is(externe link). De einddatum van uw briefadres staat in de brief die u krijgt als uw briefadres is goedgekeurd. Wilt u het briefadres na de einddatum blijven gebruiken, dan doet u een nieuwe aanvraag voordat de datum verloopt. U krijgt hier geen bericht van.
Briefadres bij familie, vriend of kennis
Als briefadres geeft u het adres van een familielid, vriend of kennis op. Deze ontvangt tijdelijk uw post en zorgt ervoor dat u uw post krijgt.
Voor het aanvragen van een briefadres bij de gemeente komt u langs op het gemeentekantoor. U moet hiervoor telefonisch een afspraak met ons maken (0543) 543 543.
Meenemen naar de afspraak
- Ingevuld en ondertekend aanvraagformulier (pdf, 725 kB)
- Ingevulde en ondertekend toestemmingsverklaring (pdf, 614 kB)
- Uw identiteitsbewijs
- Kopie van het identiteitsbewijs(externe link) van de persoon die toestemming geeft voor het briefadres.
- In sommige situaties neemt u ook andere documenten mee. In het aanvraagformulier ziet u welke dat zijn.
Na uw aanvraag
U krijgt binnen 4 weken per post bericht of uw briefadres is goedgekeurd of niet. U ontvangt de brief op het adres dat u als briefadres hebt opgegeven.
Briefadres als u in een (zorg)instelling verblijft
Woont u in een zorginstelling of een andere instelling, zoals een gevangenis? Dan kunt u een briefadres aanvragen bij een familielid, vriend of kennis.
Aanvragen
Stuur de volgende documenten op:
- Ingevuld en ondertekend aanvraagformulier (pdf, 678 kB)
- Ingevulde en ondertekend toestemmingsverklaring (pdf, 614 kB))
- Bewijs van verblijf in een zorginstelling of gevangenis
- Kopie van het identiteitsbewijs(externe link) van de persoon die toestemming geeft voor het briefadres.
Mail de documenten naar gemeente@winterswijk.nl, geef ze af bij de balie van het gemeentekantoor of stuur ze op naar:
Gemeente Winterswijk
Team Burgerzaken
Antwoordnummer 46
7100 VB Winterswijk
Na uw aanvraag
U krijgt binnen 4 weken per post bericht of uw briefadres is goedgekeurd of niet. U ontvangt de brief op het adres dat u als briefadres hebt opgegeven.
Als u niemand voor een briefadres heeft
Woont u niet in een (zorg)instelling en kunt u geen briefadres bij een familielid, vriend of kennis krijgen? Dan kunt u een briefadres op het adres van de gemeente krijgen. Dit briefadres geldt voor 3 maanden.
Aanvragen
Voor het aanvragen van een briefadres bij de gemeente komt u langs op het gemeentekantoor. U moet hiervoor telefonisch een afspraak met ons maken (0543) 543 543.
Meenemen naar de afspraak
- Ingevuld en ondertekend aanvraagformulier (pdf, 684 kB )
- Ingevulde en ondertekend toestemmingsverklaring (pdf, 548 kB)
- Uw identiteitsbewijs
- Kopie van het identiteitsbewijs(externe link) van de persoon die toestemming geeft voor het briefadres
- In sommige situaties neemt u ook andere documenten mee. In het aanvraagformulier ziet u welke dat zijn.
Kosten
Een briefadres aanvragen is gratis.
Briefadres niet meer nodig
Heeft u weer een vast woonadres? Geef uw nieuwe adres zo snel mogelijk door aan de gemeente waar u gaat wonen. Als dat in Winterswijk is, kijk dan op pagina Verhuizen. Uw briefadres vervalt automatisch.
Meer informatie
Meer informatie vindt u in de beleidsregels briefadres(externe link).
Heeft u nog vragen, mail of bel ons dan gerust:
- e-mail: gemeente@winterswijk.nl
- telefoon: (0543) 543 543